
| 1

China Turns Tables on “US-Backed Agitators” in
Hong Kong

By Ulson Gunnar
Asia-Pacific Research, October 30, 2015
New Eastern Outlook 29 October 2015

Region: China
Theme: Society

 The Economist had published an article titled, “And the law won: The rise and fall of China’s
civil-rights lawyers says much about the Communist Party’s approach to the rule of law.”

The long-winded and pretentious title would have been more accurate if instead of “China’s
civil-rights  lawyers,”  it  said  “US-backed  agitators.”  Because  that  is  precisely  who  the
Economist is writing about, a deep and extensive network built upon millions upon millions
of  dollars  of  funding  by  the  US  State  Department  for  so-called  “nongovernmental
organizations” across China, many headquartered or primarily backed by organizations in
Hong Kong (NED support for: China, Hong Kong, Tibet, Xinjiang).

This network was in part exposed during Hong Kong’s so-called “Umbrella Revolution,”
which failed spectacularly after the various US-backed NGOs leading it and their sponsors
were exposed.

However, despite the dishonest means by which the Economist frames their article, the
content itself if understood in the proper context is very informative. In fact, the content
itself directly contradicts the title.

Weiquan, or Rights Protection 

The  Economist  first  defines  “weiquan,”  or  rights  protection,  and  explains  that  the  most
popular  and  successful  “civil-rights  lawyers”  posed  as  working  behind   this  principle.
However, their primary example, Pu Zhiqiang along with several others, admittedly spent
most of their time attacking the Chinese government, not defending the rights of anybody.
The Economist would explain:

The evidence against Mr Pu includes tweets in which he ridicules Chinese
propaganda, calls China’s ethnic policies “absurd” and appears to question the
legitimacy  of  party  rule.  The  charges  are  ironic:  Mr  Pu  made  his  name
defending the free-speech rights of journalists and writers. He can expect to
spend  several  years  in  jail,  a  fate  already  being  suffered  by  other  prominent
activists such as Xu Zhiyong, a moderate advocate for legal rights, who was
sentenced last year to four years in prison for disrupting public order. Gao
Zhisheng,  a  fierce  critic  of  the  party  who  took  on  politically  sensitive  clients,
has been repeatedly abducted, tortured and imprisoned over the last several

https://www.asia-pacificresearch.com/author/gunnar
http://journal-neo.org/2015/10/29/china-turns-tables-on-us-backed-agitators/
https://www.asia-pacificresearch.com/region/china
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/society
http://www.economist.com/news/china/21651843-rise-and-fall-chinas-civil-rights-lawyers-says-much-about-communist-partys-approach?fsrc=scn/tw/te/bl/ed/andthelawwon
http://www.economist.com/news/china/21651843-rise-and-fall-chinas-civil-rights-lawyers-says-much-about-communist-partys-approach?fsrc=scn/tw/te/bl/ed/andthelawwon
http://ned.org/where-we-work/asia/china
http://ned.org/where-we-work/asia/china-hong-kong
http://ned.org/where-we-work/asia/china-tibet
http://ned.org/where-we-work/asia/china-xinjiang/east-turkistan


| 2

years. He was finally released from prison in August but little has been heard
of him since.

Attacking the Chinese government or “defending” those who did, is a far cry from the
principles  of  “weiquan”  which  include  standing  up  against  and  exposing  corruption,
defending victims of land grabs and other exercises in the abuse of power. One is aimed at
agitation,  division and the undermining of  sociopolitical  stability,  the other is  aimed at
strengthening it. And while many agitators may take on cases involving the latter, they do
so only to legitimize their primary focus on the former.

Throughout  the Economist’s  article,  examples of  the Chinese government giving in  on
legitimate grievances is  noted as part  of  the success of  many of  these agitators who
attached themselves to these legitimate causes. Many of these causes were already being
fought for long before US-funded and backed agitators showed up, and only to help fuel
their other more nefarious activities. The Economist would note:

In the end, however, the lawyers fell victim to their own success. The party
became suspicious of their networks, and their rapid deployment at scenes of
confrontation  with  officialdom,  such  as  protests  by  residents  enraged  at  the
bulldozing of their houses by government-backed developers. In 2006 Luo Gan,
then China’s security chief, urged that “forceful measures” be used against
saboteurs of the system who operate “under the guise of weiquan”. That is
when the men on the cover of Asia Weekly, already by then under intense
official scrutiny, became China’s most wanted. President Xi is now finishing the
job of locking them away.

China’s  security  chief  himself  in  his  statement  regarding America’s  stable  of  agitators
accuses them of hiding behind “weiquan,” indicating that “weiquan” or rights protection in
and of itself is not what Beijing has taken issue with. Beijing realizes the importance of
stemming the abuse of its people’s rights by wanton corruption and abuse of power. If left
unchecked,  regardless  of  Beijing’s  philosophical  or  ideological  beliefs,  such  abuse  will
inevitably lead to instability, and more so with foreign-funded networks specifically seeking
to create such conditions.

China Targets Agitators By Separating Legitimate/Illegitimate Opposition 

In the end, the Economist’s article is about China shutting down networks of agitators
posing as “right protectors,” not because Beijing believes protecting the rights of its people
is  unimportant,  but  specifically  because  of  the  damage  to  real  rights  advocates
Washington’s  networks  are  causing  and  the  inevitable  instability  it  will  lead  to.

When protesters bring to Beijing a specific grievance and seek a specific solution, even the
Economist  appears  to  admit  Beijing  is  willing  to  consider  such  cases.  However,  when
opposition  brings  legitimate  grievances,  but  instead  of  a  specific  solution  only  seeks  to
undermine  Beijing,  the  book  is  thrown  at  them.

Still,  in  the  minds  of  many  well-intentioned  individuals,  they  cannot  differentiate  between
legitimate protests and foreign-funded sedition and agitation. The network the Economist
mentions is backed, referenced, their organizations and affiliates funded and supported by
the  US  State  Department,  its  National  Endowment  for  Democracy  and  the  immense
networks of parallel NGOs and government agencies both in the US and in Europe that serve



| 3

as their willing accomplices not only in China but all around the world.

Beijing’s best bet is to continue improving its responses to legitimate grievances and truly
seeking  to  improve  the  lives  of  the  people  living  under  its  rule,  while  differentiating  and
exposing the game agitators play. Separating agitators clearly from the many legitimate
causes  they  use  to  camouflage  themselves  with  is  an  essential  step  to  channeling  social
tension from the streets in the form of protests, and into other directions where the actual
source of the tensions can be practically dealt with.

The Economist admits these “civil-rights lawyers” have been bested, but in doing so, they
admit the US’ formidable network of global agitators no longer has free reign in China.

Ulson Gunnar, a New York-based geopolitical analyst and writer especially for the online
magazine “New Eastern Outlook”. 

The original source of this article is New Eastern Outlook
Copyright © Ulson Gunnar, New Eastern Outlook, 2015

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Ulson Gunnar

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). Asia-Pacific Research will not be responsible
for any inaccurate or incorrect statement in this article. Asia-Pacific Research grants permission to cross-post Asia-Pacific
Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to
the original Asia-Pacific Research article. For publication of Asia-Pacific Research articles in print or other forms including
commercial internet sites, contact: editors@asia-pacificresearch.com
www.asia-pacificresearch.com contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by
the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to
advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to
those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: editors@asia-pacificresearch.com

http://journal-neo.org/
http://journal-neo.org/2015/10/29/china-turns-tables-on-us-backed-agitators/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/gunnar
http://journal-neo.org/2015/10/29/china-turns-tables-on-us-backed-agitators/
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/gunnar
mailto:editors@asia-pacificresearch.com
https://www.asia-pacificresearch.com
mailto:editors@asia-pacificresearch.com

