
| 1

Kiwi Media: A Look at Media Ownership and
Monopoly Owners in New Zealand

By Bill Rosenburg
Asia-Pacific Research, July 06, 2016
Foreign Control Watchdog 103 1 August
2003

Region: Oceania
Theme: Media, Society

The following text is based on a lecture made by Bill Rosenburg to the Global Peace and
Justice Network in Auckland on 17 June 2003 and to scholars and students of journalism at
the Auckland University of Technology on 18 June 2003. This was before the takeover by
Fairfax  of  INL’s  newspapers  had been finalised.  Rosenburg began by emphasising that  his
expertise,  as  far  as  it  exists,  lies  in  ownership  of  the  news  media,  not  as  a  media
commentator.

There is an effective duopoly in each of the main media – Print,  Television and Radio. The
Internet is a new and growing source of news. Three, and shortly four, companies dominate.
Because  of  its  nature  –  a  mixture  of  distribution  channel  and  content,  news,  other
information and content – it is more difficult to describe.

This talk will cover

Recent developments in each medium – Print, Radio, Television, Internet
The main owners – who are they?
Does it matter? What can be done?

Print Media

 

Daily Press

Overseas Circulation 31/3/03

Owner Owned? Number %

INL Yes 340,816 47.4%

W&H Yes 315,199 43.8%

Allied No 48,812 6.8%

https://www.asia-pacificresearch.com/author/bill-rosenburg
http://www.converge.org.nz/watchdog/03/index03.htm
https://www.asia-pacificresearch.com/region/as-oceania
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/as-media
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/society


| 2

Independent No 14,127 2.0%

Total 20 718,954 100.0%

Total overseas owned 16 656,015 91.2%

Total Independent 4 62,939 8.8%

 

 

 

 

 

 

The two companies which dominate our print news media are Independent Newspapers Ltd
(INL) and Wilson and Horton.

In 2003, INL newspapers had nearly half (47.4%) of the audited daily newspaper circulation
in New Zealand. Its main newspaper competition is from Wilson and Horton, which had
43.8% of the daily newspaper circulation in 2003 (29.3% of which came from the New
Zealand Herald, the largest circulation newspaper in New Zealand). The two between them
in 2003 owned 87.4% of audited daily press circulation of the provincial newspapers (those
with under 25,000 circulation), and 92.2% of the metropolitan readership (those newspapers
with  more  than  25,000  circulation).  In  addition  they  have  extensive  and  increasing
ownership of community newspapers, and magazines.

 

Daily Press, circulation > 25,000

Town Publication Owner
Overseas
owned?

Circulation
31/3/03

Auckland NZ Herald W&H Yes 210,910
Christchurch Press, The INL Yes 91,111
Dunedin Otago Daily Times Allied No 44,546
Hamilton Waikato Times INL Yes 40,972
Hastings Hawke’s Bay Today W&H Yes 30,079

Invercargill
Southland Times,
The INL Yes 29,928

New Plymouth Daily News, The INL Yes 26,687
Wellington Dominion Post, The INL Yes 99,089
Total 8 573,322
Total overseas owned 7 528,776
% overseas owned   92.2%



| 3

 

 

 

 

 

 

Only about 70,000 readers still have an independent daily newspaper. The largest such
daily, the Dunedin Otago Daily Times, with a circulation in March 2003 of 44,546, is owned
by Allied Press, belonging to the Smith family, which also owns the Greymouth Evening Star,
West Coast Timesand a number of community newspapers in Dunedin, Otago, Southland
and Westland. There are only six other audited locally owned daily newspapers.

INL’s  most  profitable  daily  is  the  Christchurch  Press,  which  has  a  near  monopoly  in
Christchurch. It  also owns the Dominion Post  and in fact all  the daily newspapers with
circulation greater than 25,000 other than the New Zealand Herald, Hawke’s Bay Today and
the Otago Daily Times.

 

Weekly Newspapers

Publication Owner
Overseas
owned? Circulation31/03/03

Friday Flash INL Yes 9,317

Independent Business
Weekly Independent No 9,680

National Business Review Liberty Press No 13,401

New Truth & TV Extra INL Yes 20,802

Sunday News INL Yes 110,136

Sunday Star Times INL Yes 203,901

Total 6 367,237

Total overseas owned 4 344,156

% overseas owned 93.7%

 

 



| 4

 

 

 

 

In 2003 INL had 93.7% of the audited circulation of the country’s six national weekly newspapers.

 

INL’s Print and Web media
Metropolitan dailies Provincial Dailies Magazines
The Dominion Post Nelson Mail Boating New

Zealand
NZ Horse and
Pony

The Press Manawatu Evening
Standard

Fish and Game
NZ

NZ Trucking

National weeklies Daily News (New
Plymouth)

Best Bets NZ House and
Garden

Sunday Star-Times Marlborough Express Cuisine NZ Bloodhorse
Sunday News The Southland Times NZ Fishing News OnHoliday
New Zealand Truth
and TV Extra

The Timaru Herald NZ Gardener Style

Friday Flash Waikato Times NZ Growing
Today

Truck Trader

Websites International NZ InfoTech
Weekly

Turf Digest

stuff.co.nz Geelong Advertiser TV Guide
Jobstuff.co.nz Geelong News Community Newspapers
Regional The Echo Over 50 titles
A-Z Directory The New Zealander

 

 

 

 

 

 

INL’s print and Internet media are detailed in the accompanying table. Its magazines include
the country’s largest selling publication, TV Guide, and it has a virtual newspaper monopoly
in many cities and in the national Sunday newspapers. Numerous titles have come and gone
amongst its magazines, mainly purchased from other companies (at least 12 since 1992),



| 5

but with a few of its own startups. In 1998 it announced a new glossy, Grace, aimed at the
“independent  woman”.  The  May  launch  had  a  touch  of  farce  when  rival  Australian
magazine Claudia came out with the same cover photo of Hollywood star Helen Hunt. INL
Magazines reportedly resolved the matter by buying every copy of Claudia bound for the
New Zealand market. It was not a good start: the magazine closed in January 2001.

Other subsidiaries include the major magazine distributor,  Gordon and Gotch, which distributes
“55% of all [magazine] titles circulated in the country.”

Wilson and Horton’s Print and Web media
Metropolitan daily Magazines Community

newspapers
Publishing

NZ Herald NZ Woman’s Weekly Over 30 titles Contract
Publishing

Provincial Dailies New Zealand Listener Plastic Cards UBD
Northern
Advocate(Whangarei)

Websites Security
Plastics

W&H Publications

Bay of Plenty Times www.nzherald.co.nz Wises Maps
Daily Post (Rotorua) www.ubd.co.nz Printing
Hawke’s Bay
Today(Hastings)

www.look.co.nz (outdoor
advertising)

BankPrint PrintCorp

Wanganui Chronicle www.wises.co.nz (maps) CHB Print Rotorua Printers
Evening
News(Dannevirke)

… and others Christchurch Star
Print

Security Print

The Chronicle (Levin) Tourist giveaways Colorgraphic Print The Print Place
Oamaru Mail Auckland Tourist Times ComPrint W&H Graphics
Wairarapa Times-Age Thermal Air (Rotorua) Ellerslie Printers W&H Print
Outdoor
advertising

Look Outdoor Hutcheson
Bowman &
Stewart

Webprint Colour

Wilson  and  Horton,  in  addition  to  its  flagship,  the  New  Zealand  Herald,  owns  eight  provincial
newspapers. It owns the large-circulation magazines New Zealand Listener, perhaps the only title in
the mainstream print media which is genuinely on the Left of the political spectrum, and theNew
Zealand Woman’s Weekly and publishes several magazines on contract. Its subsidiary Community
Newspapers Ltd has 32 giveaway community newspapers.

Other Print Media

The two remaining national newspapers are the Politically Correct (from the Right) National
Business Review (circulation 13,401 at 31 March 2003), and The Independent (circulation
9,680),  two  business  papers  which  are  in  constant  bitter,  often  vitriolic,  rivalry.  Both
regularly demonstrate some of the most lively investigative journalism in New Zealand.

NBR is owned by New Zealander Barry Colman’s Liberty Press, formed in 1997, which also
publishes New Zealand Personal  Investor,  New Zealand Business Who’s  Who,  and The
Capital Letter amongst others. It sold 15 titles to Kerry Packer’s Australian Consolidated
Press in November 2001(of which more shortly).

The Independent,  which tolerates a considerably broader range of views in its columns

http://www.nzherald.co.nz//t_blank
http://www.ubd.co.nz//t_blank
http://www.look.co.nz//t_blank
http://www.wises.co.nz//t_blank


| 6

(despite  having  Roger  Kerr  on  its  board!),  is  owned  by  a  former  National  Business
Review editor and award-winning investigative journalist, Warren Berryman.

The Auckland yuppy Metro is owned by Kerry Packer’s Australian Consolidated Press (ACP),
one of the two largest magazine publishers in Australia (which also owns Hoyts Cinemas). It
also  publishes  Australian  Women’s  Weekly  (New  Zealand  edition),  Buy  Sell  and
Exchange, Cleo (New Zealand edition), North and South, and several more. It is continuing
to accumulate titles.

PMP, controlled by the Seven Network of Australia, publishes New Idea and seven other magazines
in New Zealand. Even some of New Zealand’s most important rural publications are overseas owned.
Federated  Farmers’  flagship  Straight  Furrow  was  sold  to  the  Australian-owned  New  Zealand  Rural
Press Group in January 1999, which is controlled by the Fairfax family.

Television

TV1 and TV2 are still state owned, but TV3, after a turbulent history, was purchased by the
biggest  privately  owned  TV  broadcaster  in  Canada,  Canwest  Global  Communications
Corporation.  It  launched TV4 shortly  before  the October  1996 election,  in  a  politically
charged presentation.

The commitment of TV3 and TV4 to local content has been widely criticised. In 1999 it
reached a nadir, the two CanWest channels screening no new local drama or comedy shows
during the year. Only New Zealand On Air funding persuaded it to recognise its New Zealand
location in 2000.

Prime Television New Zealand Ltd,  owned by Prime Television Ltd of  Australia  started
regional broadcasting in 1998. Prime Television runs regional television services throughout
Australia, being its largest regional broadcaster. It developed a new Auckland facility at
Albany  and  broadcast  into  Dunedin,  Christchurch,  Wellington,  Hamilton  and  Auckland,
including local news and commercials. Despite its optimism, it failed to make any profits in
New Zealand, losing over $10 million in 2001, possibly because it featured high quality
documentaries and drama which TV1 no longer appeared to be interested in. In December
2001, Prime announced a deal with Kerry Packer’s Publishing and Broadcasting Ltd (PBL). In
return, PBL gained an option to buy 50% of Prime New Zealand by 2008. The new mass-
market Prime programming competes directly with TV2 and TV3, and is gaining market

share,.

A  number  of  small  regional  TV  stations  also  exist,  with  very  small  market  share.  In
Christchurch they have been associated with a succession of extreme Right businessmen
and fundamentalist Christians. It is a fascinating story we do not have time to go into here.

The monopoly cable and satellite pay TV operator, Sky TV (Sky Network Television Ltd), was
founded by business pillars of the New Right in New Zealand, Craig Heatley (an ACT Party
founder  and  financer),  Terry  Jarvis,  and  Tappenden  Construction  (headed  by  fellow  New
Right  evangelists,  Alan  Gibbs  and  Trevor  Farmer).

Sky has made a determined attempt to corner the market: it owns about 86% of available
frequencies in the South Island, but used only about 40%. It bought them as a commercial
block to prevent other parties getting them according to former CTV director of resource,
Grant Roberts. In 1997 it also added satellite broadcasting to enable it to reach the 30% of



| 7

the country not receiving it via UHF.

In 1997, INL took a controlling shareholding in Sky TV. With later share purchases, including

some from TVNZ, its current shareholding is 66.25%,.

In 1999, INL bought out most of TVNZ’s share in a deal reeking of special favours. It was at a
price well below market value, apparently on the feeble – and anti-competitive – grounds
that  “TVNZ places  considerable  importance  and  value  on  a  positive  and  co-operative
ongoing  relationship  with  Sky  and  its  existing  major  shareholders”.  Even  the  Stock
Exchange’s Market Surveillance Panel asked for an explanation. It did not pay dividends:
within weeks, Sky was ditching TVNZ for TV3 to rebroadcast its sports – rugby, rugby league
and cricket – and provide Sky’s news feeds.

In February 2001, Telecom bought out Tappenden’s 12.2% of Sky for $192.6 million and took a seat
on its board. Sky lobbied the Government to have TVNZ broadcast TV1 and TV2 through Sky’s digital
network. It achieved its aim in a ten-year deal announced in November 2001, after an open access
deal between TVNZ and TelstraSaturn fell through. The publicly owned channels will still be free to
air, but the deal forces viewers to buy a limited, proprietary Sky set-top-box to decode signals – thus

giving Sky monopoly control of digital services, the future technical direction of television,. “Forget
any advanced interactive services TVNZ might want to develop, and forget any idea of access to the
Internet through digital television,” said Paul Norris, former senior TVNZ executive and head of the
Broadcasting School at Christchurch Polytechnic Institute of Technology. “Most of all, forget any idea
that TVNZ is any longer in control of what services it can develop or offer. It will be in thrall to Sky. If
Sky does not want to carry these services, it will simply say no.” TVNZ’s channels will also introduce
local content largely lacking from Sky’s content, apart from sport. The government says it does not
rule out regulation of Sky’s digital platform to ensure access for all broadcasters.

Radio

In April 2002, the Internet site radio.net.nz listed 212 radio stations operating in New Zealand. While
a large number of  small  local  community radio stations have sprung up in the last few years
including 11 community access stations operating from Auckland to Invercargill, and 25 iwi radio
stations funded by Te Mangai Paho, the concentration of ownership of stations is rapidly increasing.
In 1996 there were 157, of which over half (87) were owned by just three companies: New Zealand
Radio  Network,  Radio  Pacific  and  Energy  Enterprises.  Since  then  Radio  Pacific  and  Energy
Enterprises have merged, taken over a number of other stations, and in turn been taken over by
CanWest. Meanwhile, New Zealand Radio Network has also continued to accumulate stations. The
only solid competition to these two networks is the State-owned non-commercial National Radio and
Concert networks.

New Zealand Radio Network

In 1996 the commercial stations of Radio New Zealand were sold for $89 million to three
companies closely associated with Tony O’Reilly. The purchaser was New Zealand Radio
Network Ltd, which was then owned one-third each by Wilson and Horton Ltd, Australian
Provincial Newspapers Holdings Ltd (APN), and Clear Channel Communications Inc of the US.
APN (which later changed its name to APN News & Media,  or ANM) is 44% owned by
Independent Newspapers Plc of Ireland which is 25% owned by the O’Reilly family. Clear
Channel Communications and APN each owns 50% of the Australian Radio Network (ARN)
which owns 12 metropolitan radio stations in Australia. It now owns New Zealand Radio



| 8

Network.

O’Reilly’s acquisition consisted of 41 stations plus the Radio Bureau – an advertising production
studio – and Radio New Zealand Sport. Initially New Zealand Radio Network continued to use Radio
New Zealand’s news service, dumped it in April 1997. It made numerous additional acquisitions,
including  Prospect,  Independent  Radio  News and sports  service,  and seven further  companies
including the Primedia group. This purchase brought criticism from the Labour Party for its cramping
of competition and the absence of rules on cross-media ownership, and additionally by the Alliance
for the growing foreign ownership of broadcasting. It currently claims to be the country’s largest
commercial operator with 53 stations and more than 50% of advertising revenue.

Canwest

For  many  years,  Radio  Pacific  was  the  only  independent  network,  but  growing  through
acquisitions.  Radio  Pacific’s  chairman,  Derek  Lowe,  said,  “I  do  feel  there  should  be  some
media companies that are owned and therefore controlled by New Zealanders.” He made
sure of this by continuing his acquisitions. In 1999, Radio Pacific merged with Radio Otago,
one of the oldest independents in New Zealand, to form RadioWorks.

CanWest started its radio empire with the More FM radio network, Channel Z and The
Breeze. Then in 2000 when it launched a bid for RadioWorks. Despite Lowe’s criticism of the
price offered, CanWest’s tactics of standing in the market for shares without consulting the
RadioWorks board, the board’s “don’t sell” recommendation, and Lowe’s previous brave
words extolling New Zealand ownership of  New Zealand news media,  he led the lolly
scramble to sell his shares.

In December 2000 CanWest made an offer for remaining shares and was assured of success
when Energy Investments Taranaki, a 10.6% shareholder earlier taken over by Radio Pacific,
accepted the offer. Its chairman, Norton Moller, said that “CanWest’s bid had thwarted the
aspirations of many RadioWorks shareholders who had wanted to be part of a strong and
influential New Zealand-owned radio company”. RadioWorks was by then the second largest
radio  company  with  Radio  Pacific,  The  Edge,  The  Rock,  and  Solid  Gold  networks  plus  22
other local stations. The takeover gave it an advertising revenue share of 47-48%.

RadioWorks’ public behaviour has been less than exemplary. In July 2000, it was criticised by the
Broadcasting  Standards  Authority’s  chief  executive  for  “causing  difficulties  by  not  supplying  the
authority with audio tapes of contentious shows”, despite the fact that they were required to keep
news,  current affairs,  and talkback tapes for  at  least  35 days.  Broadcasting Minister  Marian Hobbs
threatened to increase the Authority’s powers because when complaints were laid against “certain
private radio stations”, they would “accidentally delete” the only copy of the broadcast. Similar
behaviour and fines have followed, including making a kind of history in August 2002 when a judge,
Mark Lance, QC, won an out-of-court settlement against Radio Pacific for defamation, believed to be
tens of thousands of dollars, after talkback host Mark Middleton made a sustained attack on him
over several weeks in terms the judge’s barristers described as “scandalous, humiliating and untrue,
injuring his professional reputation”. It was believed to be the first time a judge had won a payout
over media criticism.

Internet

A rapidly  growing alternative  source  of  information  and entertainment  is  the  Internet.
Originally  run  not-for-profit  by  educational  and  research  institutions,  the  realisation  of  its



| 9

commercial potential has led to commercialisation as rapid as its growth. This threatens its
open nature.

Internet Service Providers (ISPs)  in New Zealand were initially  either Universities,  their
commercial  off-shoots,  or  small  businesses  set  up  for  the  purpose.  PlaNet,  founded  by
environmental activists, has independent services in a number of centres. A host of others
are  struggling  to  exist  against  larger  competitors  including  WorldCom  New  Zealand
(formerly Voyager, owned by WorldCom of the US, subject of one of the world’s largest
accounting scandals), ClearNet and Paradise (both owned by TelstraClear) and Telecom’s
Xtra. Xtra is particularly controversial because of its predatory pricing. Soon after its startup
in 1996 it dropped its prices to below what it charged other ISPs, and, they claimed, below
cost. Second to Xtra is the locally owned Internet Group (Ihug).

The line between the Internet and other publishing and communications is increasingly
blurred. Telecom’s stake in INL and ownership of Xtra have already been noted, along with
its  interest  in  pay  television.  TelstraClear  has  similar  ambitions.  Both  INL,  with  its  Stuff
Website, and Wilson and Horton, with its own Website including the New Zealand Herald,
are now publishing over the Internet as well as conventionally, but there are many more
examples.

The  international  Independent  Media  movement  –  Indymedia  –  bravely  attempts  to  provide
alternative sources of news, including in New Zealand, largely using volunteers. In addition, there
are commercial labours of love such as Scoop, which also provides alternatives sources of news, and
outlets for organisations which would rarely find mainstream media coverage.

The Main Owners – Who Are They?

News Corporation

INL is currently just over 45% owned and therefore controlled by News Ltd, the Australian
branch of Rupert Murdoch’s US-based News Corporation, one of the world’s Big Seven big
global media empires. In July 2003, Fairfax Holdings of Australia bought its New Zealand
print media. It will be left with just Sky TV, and there is speculation that News Corporation
will  make a full  takeover.  In total,  INL is 76% overseas owned and other shareholders
include Telecom with a 9% shareholding and a seat on the company’s Board. The other
main shareholder of INL is the Todd family.

Overseas, Murdoch is highly controversial for his raids on newspapers from Australia to the
UK to the US. He gave away his Australian citizenship so he would be allowed to buy TV
channels in the US – and then complained when he couldn’t buy channels back in Australia.
In the UK he used vicious union-busting tactics, including police and Australian transport
firms, to move his papers out of Fleet Street and de-unionise them.

Neither is Murdoch above tax avoidance. In 1997 the UK, the US, Canada and Australia set
up an international tax investigation into News Corporation – it paid almost no tax that year:
7.8% of  profits  in  the previous  year,  as  compared to  28% for  the Walt  Disney corporation
(one of the other Big Seven media transnationals). Concerns about his corporation’s tax

habits  have  also  been  raised  in  the  UK,  Israel  and  the  US. ,  In  1989  an  Australian
Parliamentary investigation found News Corporation was using tax havens such as the
Dutch  Antilles,  the  Cayman  Islands  and  Bermuda  to  launder  its  profits.  In  the  UK,  News
Corporation  subsidiary,  British  News  International  paid  only  1.2%  of  its  profits  in  tax,



| 10

compared to a company tax rate of 33%. As we will see, tax avoidance is a pattern among
media owners in New Zealand.

A few months after the 1996 election to power of the Howard-led government in Australia,
Murdoch criticised it for not carrying out radical reforms, saying New Zealand was the model
to follow. A major factor in the 1997 “New” Labour election victory in the UK was Murdoch’s
support  for  its  leader,  Tony  Blair,  via  the  Sun  newspaper  –  which  had supported  the
Conservatives in the previous election. His support did not go unrewarded. In February
1998, the House of Lords voted to tighten competition law to curb Murdoch’s tactics of
setting “predatory” low prices on his newspapers (such as the Times) to drive rivals out of
business. This was opposed by Blair, his spokesperson saying, “This amendment will not
become law. It doesn’t add to the effectiveness of the Bill and singles out one company in a
way that is unnecessary”. The following month, Blair tried to help Murdoch take over an
Italian TV station, Mediaset, by speaking directly to the Italian Prime Minister, Ramano Prodi.

Murdoch  is  frequently  criticised  for  the  influence  he  has  on  editorial  policy  –  towards
entertainment and the reactionary. He strongly defends his right to interfere in editorial
matters: “it’s my responsibility sometimes to interfere” he told a forum in January 1999. He
took the BBC off his Asian Star satellite service because of its critical documentaries about
China and in 1998 he intervened to prevent his publishing subsidiary, HarperCollins, from
publishing a book critical of China by the former Hong Kong governor, Chris Patten.

In a notorious case, reporters at a television station owned by Fox, a News Corporation
subsidiary in the USA, produced a report critical of Monsanto. They were sacked when they
refused to modify their story. The station manager pressured them to back down by saying:
“We paid $3 billion for these stations. We’ll tell you what the news is. The news is what we
say it is!”.

Murdoch explicitly backed the US invasion of Iraq, saying, “We can’t back down now, where
you hand over the whole of the Middle East to Saddam…I think Bush is acting very morally,
very correctly, and I think he is going to go on with it”. Once again he backed Tony Blair: “I
think Tony is being extraordinarily courageous and strong… It’s not easy to do that living in
a party which is largely composed of people who have a knee-jerk anti-Americanism and are
sort of pacifist”. He was clear in his rationale: “The greatest thing to come out of this for the
world economy…would be $US20 a barrel for oil. That’s bigger than any tax cut in any
country”. In another interview he gave further explanation: “Once it [Iraq] is behind us, the
whole world will benefit from cheaper oil which will be a bigger stimulus than anything else”.
The UK Guardian surveyed 175 of “the highest-selling and most influential papers across the
world owned by Murdoch’s News Corporation”.  It  found none had opposed US and UK
actions, and many actively derided opposition to the invasion. “How lucky can Murdoch get!
He hires 175 editors and, by remarkable coincidence, they all seem to love the nation which
their boss has chosen as his own,” commented the Guardian’s writer, Roy Greenslade.

Locally, INL does a fair imitation of Murdoch’s views. At INL’s annual meeting in 1992, after
some  years  of  staff  cuts  and  new  technology,  the  then  chairman,  Alan  Burnet,  asked  for
more  tax  relief,  described  unemployment  as  a  “wretched  plague  on  society  and  an
enormous drain on welfare funds”, and acclaimed the (former) Employment Contracts Act as
“one of the most important developments of recent years.” The reason for its enthusiasm
was related to Parliament by the Engineers Union in June 2000 when it named INL and
Telecom at the top of a list of nine companies which acted in bad faith under the Act. The
attitudes continued into 2001 when the Employment Relations Authority ordered INL to



| 11

meet its employees’ union representatives, finding that it had failed to act in good faith.

Direct  political  involvement  was  revealed  in  the  1999  election  when  INL  admitted  to  making
donations to National and Labour as “an indication of support for the political process”. Senior
Lecturer in Journalism at University of  Canterbury,  Jim Tully,  however commented that “media
companies should not be donating money to political parties”, and that they were even more difficult
to justify if they did not treat every party the same.

Fairfax

John Fairfax Holdings Ltd,  which has 21.4% of  the Australian capital  city  and national
newspaper market, has a good reputation for its journalism in Australia, where it publishes
the generally well-regarded Melbourne Age, the Sydney Morning Herald, and The Australian
Financial Review which allow a variety of opinion. Nonetheless its management is politically
conservative. For example, there was concern in Australia last year when former Liberal
Party Treasurer, Ron Walker, who still had strong political ties, was named as a director.
There is an ongoing debate within the company as to the degree of centralisation of its
activities, which may well show up in its operations in New Zealand.

Though it carries the Fairfax name, the company no longer has Fairfax family ownership.
This is a reflection of a weakness which may come back to haunt us. The company almost
went bankrupt in the early 1990s and was forced to sell its magazine division and other
assets.  Kerry  Packer  and  far-Right  Canadian  media  magnate,  Conrad  Black  became
controlling shareholders in 1991. Eventually Black withdrew, and Packer was constantly on
the  edge  of  breaching  Australia’s  media  ownership  rules.  In  2001  he  sold  his  14.9%
shareholding, leaving largely institutional shareholders including Bankers Trust Australia Ltd
(8%) and Tyndall Australia Ltd (10%). It is commonly regarded as the weakest of the major
media companies in Australia financially, but with highly desirable assets. Both Packer and
O’Reilly  have  shown  recent  interest  in  purchasing  it.  O’Reilly  might  –  but  would  not
necessarily – have difficulties with the Commerce Commission as it  would give him almost
total control of New Zealand’s print media. Fairfax’s weakness, particularly after this major
acquisition, may also lead to problems with maintaining and expanding its operations, and
in competing with the O’Reilly empire.

But Fairfax is by no means squeaky clean. Part of its formula for buying INL’s newspapers
was for us, as taxpayers, to help it. Using a scheme that O’Reilly is using with Wilson and
Horton, the plan was to sell the mastheads of the newspapers to a US bank and lease them
back. Tax advantages in both New Zealand and the US would have doubled the return on
Fairfax’s acquisition – using a handy $23 million of our money in tax benefits. Unfortunately
for Fairfax, the Minister of Finance announced he would close the loophole. Just how much
Wilson and Horton’s owners have been making a year from our taxes has not been revealed.
O’Reilly  revalued the company’s  mastheads from $82 million  to  $794 million  after  he
purchased Wilson and Horton in 1996, and then sold them to JP Morgan of the US for $1.1
billion when Wilson and Horton was resold to O’Reilly’s Australian company, ANM.

Just to complete the tax-avoidance picture: Kerry Packer, the richest man in Australia, is notorious
for his gambling (in September 2000 he lost $46 million in a single gambling spree) and his tax
avoidance (in 1991 he famously told the Australian House of Representatives Select Committee on
Print Media: “if anybody in this country doesn’t minimise their tax, they want their heads read”).

O’Reilly



| 12

Until May 1995 Wilson and Horton was a rarity amongst large New Zealand companies: it
was New Zealand owned. Courtesy of  a raid by Brierleys on its shares,  however,  Irish
newspaper group, Independent Newspapers Plc (INP, now Independent News and Media,
INM), gained a controlling 28% interest. INP steadily built up its shareholding and gained full
control in 1998.

In 2001, INP sold its shareholding for $999 million to APN News and Media (ANM), the
Australian company in which it has a 44% shareholding, and which already was a partner
with it in The New Zealand Radio Network. The move was partly to release funds for other
purchases (O’Reilly was interested in John Fairfax Holdings) but also as a way of avoiding
Australian media ownership laws that restrict foreigners to 25% of a newspaper company

and prevent control of television, radio and newspapers in the same market,.

INP is controlled by the O’Reilly family, headed by the Irish former rugby international and
billionaire, Dr Tony (now Sir Anthony) O’Reilly, who hit New Zealand screens as the Chief
Executive Officer (CEO) of  HJ  Heinz and Company when it  took over  another  icon,  Watties
Ltd (he has since resigned from his Heinz posts as both CEO and then chairman of Heinz).

Although O’Reilly does not have the same reputation for interference in politics and editorial
policy  as  his  rival,  Murdoch,  and his  New Zealand Herald  allows a  noticeably  broader
representation of opinion than INL’s newspapers, he is no Leftwinger. Wilson and Horton co-
sponsored the elitist “Williamsburg” conference on Asia in Queenstown in March 1998. At it,
O’Reilly  offered  “an  investor’s  view”  of  New  Zealand,  praising  “a  20%  return  on  capital”,
describing New Zealand as “the top destination for multinational corporations which wish to
locate in a fair, free and friendly enterprise for all of South-east Asia”, and ending

“Looking at and participating in the miracle of New Zealand in
commerce, I have no doubt whatsoever that the next century will
confirm what we already know – that New Zealand has found the
economic way of fairness and transparency and a real return on
capital; and that because of this, many others are in the process
of finding the way to invest in this extraordinary country”.

In July 2001, O’Reilly invited former Canadian Prime Minister, Brian Mulroney, to visit New
Zealand to sell  the idea of joining the North American Free Trade Agreement (NAFTA).
Mulroney had signed Canada into NAFTA after an election campaign promising that he
wouldn’t.  He  became  possibly  Canada’s  most  unpopular  and  distrusted  politician,  his
Progressive Conservatives Party having its Parliamentary numbers cut from 155 to two.
Mordecai Richler (described by present Canadian Prime Minister, Jean Chretien, as “simply
one of the most brilliant artists in Canadian history”) wrote that “Mulroney, to give him
credit, was a consummate pro, a mellifluous fibber with the built-in advantage of never once
being inhibited by shame. In office, Mulroney lied regularly, even when it wasn’t necessary,
just to keep his hand in.”

O’Reilly  rewarded  Mulroney  by  putting  him  on  the  international  advisory  board  of
the Herald’sparent company, Independent News & Media. On his visit  to New Zealand,
the Herald gave Mulroney (and NAFTA) a week of cringing star treatment, relegating the
hugely popular anti-globalist  author,  Naomi Klein (who had attracted between 800 and
1,000 people to her public meeting in Auckland during the same week) to one interview in
the lifestyle pages.



| 13

Herald Assistant Editor and business journalist, Fran O’Sullivan, takes a leading role in business
groups advocating a US-New Zealand free trade and investment agreement, and her writing in
theHerald supports that stance.

Clear Channel Communications

Partner with ANM in its ownership of the Australian Radio Network (ARN) is Clear Channel
Communications, of San Antonio, Texas. It is reviled enough in the USA to merit a dedicated
Clear Channel Sucks Website, www.clearchannelsucks.org. It states on its home page:

“Clear Channel owns over 1,200 radio stations and 37 television
stations,  with  investments  in  240  radio  stations  globally,  and
Clear Channel Entertainment owns and operates over 200 venues
nationwide.  They  are  in  248  of  the  top  250  radio  markets,
controlling 60% of all rock programming. They outright own the
tours  of  musicians  like  Janet  Jackson,  Aerosmith,  Pearl  Jam,
Madonna and N’Sync.  They own the network which airs  Rush
Limbaugh, Dr.  Laura, Casey Kasem, and the Fox Sports Radio
Network. With 103,000,000 listeners in the US and 1,000,000,000
globally (1/6 of the world population), this powerful company has
grown unchecked,  using  their  monopoly  to  control  the  entire
music industry”.

Even the mainstream Internet news and commentary site, Salon.com has been running a
series of articles entitled “Radio’s big bully: A complete guide to Salon’s reporting on Clear
Channel, the most powerful – and some would say pernicious – force in the music industry”.

But  the  most  striking  complaint  against  Clear  Channel  in  the  context  of  news,  is  its
behaviour during the invasion of Iraq. Noted Indian writer Arundhati Roy describes it most
clearly:

“Clear Channel Worldwide Incorporated is the largest radio station
owner in the country. It runs more than 1,200 channels, which
together  account  for  9%  of  the  market.  Its  CEO  contributed
hundreds of thousands of dollars to Bush’s election campaign.
When hundreds of thousands of American citizens took to the
streets  to  protest  against  the  war  on  Iraq,  Clear  Channel
organized  pro-war  patriotic  “Rallies  for  America”  across  the
country. It used its radio stations to advertise the events and then
sent correspondents to cover them as though they were breaking
news. The era of manufacturing consent has given way to the era
of  manufacturing  news.  Soon media  newsrooms will  drop the
pretence, and start hiring theatre directors instead of journalists”.

Meanwhile,  Clear  Channel  is  lobbying  intensively  and  successfully  to  have  restrictions
removed that try to preserve some degree of competition in the news media.

“The Federal Communications Commission is considering further deregulation that would
allow  Clear  Channel  to  expand  even  further,  particularly  into  television”,  writes  Paul
Krugman, prominent US economist and New York Times columnist. Krugman continues as
follows:

http://www.clearchannelsucks.org/


| 14

“The company’s top management has a history with George W Bush.
The vice chairman of Clear Channel is Tom Hicks, whose name may be
familiar  to readers of  this  column. When Mr Bush was Governor of
Texas, Mr. Hicks was chairman of the University of Texas Investment
Management Company, called Utimco, and Clear Channel’s chairman,
Lowry Mays, was on its board. Under Mr. Hicks, Utimco placed much of
the university’s endowment under the management of companies with
strong  Republican  Party  or  Bush  family  ties.  In  1998  Mr.  Hicks
purchased  the  Texas  Rangers*  in  a  deal  that  made  Mr.  Bush  a
multimillionaire”. * An American football  team, not the actual Texas
Rangers police force. Ed.

CanWest

CanWest is headquartered in Canada, but it is also has interests in Australia, Chile and the
UK. Not all  of its Australian interest has voting rights, due to Australian restrictions on
overseas ownership of news media. CanWest is lobbying to allow it up to 50% voting shares.
Lobbying and politics are not unusual for Izzy Asper, owner of over 90% of the voting power
and 65% of the equity in CanWest. He has been a leader of his province’s (conservative)
Liberal Party, and was a vocal supporter of the economic policies of the last two decades in
New Zealand, particularly the “zero restrictions on foreign investment in the media”. “I was
recently representing Canada in Brussels at a Group of Seven (G7) meeting. I said to all the
G7 heavyweights, Japan, the US and all, ‘The only example in the world of a country that has
its  head screwed on and isn’t  distracted by silly  stuff is  the government  of  New Zealand.’
Since  the  reformation  in  New  Zealand  in  the  80s,  you’ve  become  the  experimental
laboratory for the entire world. Sir Roger (Douglas) has travelled to Canada and is revered …
the fact is, New Zealand is one of the most professionally managed countries in the world”.

Adding to the political flavour of the company, in August 2000 CanWest bought 13 big city
newspapers, many other smaller dailies, Internet properties and various other interests in
Canada from Hollinger Inc, in one of the biggest media transactions in Canadian history –
valued at $NZ7.7 billion. Hollinger was chaired by the notorious extreme Rightwing media
baron, Conrad Black, whom we have already met through his former interest in Fairfax. In
the transaction Black gained a 15% equity interest and 6% voting interest in CanWest – the
second-largest stake behind the Asper family – and two seats on the CanWest board, one of
which he intended to take personally.

However as it turned out, it was not Black that became the villain of the piece. Rather than
imposing  his  Rightwing  views,  he  pursued  personal  glorification,  renouncing  his  Canadian
citizenship to enable him to become Lord Black of Crossharbour in the UK, and selling his
stake in CanWest. Instead, the controlling Asper family imposed a rule that “all 14 of its big
city newspapers would run the same national editorial each week, issued from headquarters
in Winnipeg … Any unsigned editorials written locally at the 14 papers, the company said,
should  not  contradict  the  national  editorials,  which  covered  such  subjects  as  military
spending,  the  Israeli-Palestinian  conflict  and  property  rights”.  “The  decision  provoked
immediate  complaints  from journalists  across  Canada,  who  say  its  effect  goes  far  beyond
the editorials, imposing control on columnists and reporters as well … Many journalists say
the company is breaking age-old traditions that keep reporters and columnists independent
of  the  publications’  owners”.  The  Aspers  showed no  sympathy:  “CanWest  publications
committee chairman David Asper borrowed lyrics from the rock group REM: ‘I can say to our
critics and especially to the bleeding hearts of the journalist community that, “It’s the end of
the  world  as  they  know  it  .  .  .  and  I  feel  fine”’  …  John  Miller,  Director  of  the  Newspaper



| 15

Journalism Program at Ryerson University, Toronto, said that CanWest newsrooms have
become demoralized… ‘If it goes against what is perceived as the Asper line, then some
stories aren’t going to get written, or some stories will be written and then they will be
killed.’…” Columnists were censored or discarded. A regular columnist was forced to resign
after writing a column critical of the Aspers.

The  trend  was  confirmed  in  June  2002,  when  the  Aspers  dismissed  Russell  Mills,  the
publisher of the Ottawa Citizen in their Southam Newspaper chain. Mills said he “had paid
the price for not letting CanWest review an editorial calling on the Liberals to overthrow
[Canadian Prime Minister] Chretien if he did not resign and a longer, critical review of the
Prime Minister’s record”. The Aspers are close friends of Chretien. Southam ordered all its
major papers to run two special editorials attacking journalists in general, and the Ottawa
Citizen  in particular, for their reporting of the sleaze scandal surrounding Chretien. The
Director of Carleton University’s School of Journalism, Christopher Dornan, commented that
the Aspers had “compromised the integrity of their entire newspaper chain” by their action
in  sacking  Mills.  “This,  unfortunately  for  the  country,  extends  into  the  corridors  of
governance as well because this seems to be an action taken – perhaps independently – at
the behest of the Prime Minister”. He said the Aspers “did not fully understand what it took
to run a news organisation”. The action showed “they would act with impunity and not
tolerate any employee deviating from the party line”.

TV3 was in the centre of controversy after the 1999 election when it revealed that it  donated
$25,000 to the National and Labour Parties (as had INL as I have mentioned) and not to minor
parties.

Does It Matter?

“However,  in  the  case  of  broadcasting,  I  am  recommending
against any significant liberalisation for three reasons. Firstly it is
important that our media reflect our values and our culture. It  is
clear  that  New  Zealanders  put  more  value  on  a  media  that
informs  rather  than  just  entertains.  These  and  other  cultural
values  will  only  be  protected  by  New  Zealand  ownership.
Secondly,  we  make  world  class  broadcasting  in  this  country.
Thirdly,  foreign broadcasting will  have a pervasive role in our
media. Already radio and television are dominated by overseas
programmes,  and  direct  satellite  television  broadcasts  from
overseas will be a reality in the near future”. (Guess who said this
 ).

I have outlined the ownership of the media in New Zealand, and have shown that it is very
concentrated, and concentrated in the hands of large overseas media organisations. The
significance of that state depends on the importance of various factors in determining media
content and emphasis.

The factors that are frequently identified are concentration of ownership vs competition; the
effect of commercialism; the nature of the owners; and whether the owners are overseas or
local.

There are many elegant and persuasive statements from people for whom one would have
the  greatest  respect  to  the  effect  that  a  healthy  society  requires  a  healthy  diversity  of



| 16

competing media expressing different views. In that view, competition is seen as a solution
to the dominance of a few narrow viewpoints. Yet this is not the whole answer. Competition
in ideas is indeed a healthy state. But competition of commercial news media organisations
is likely to be largely at the commercial level.

Commercialism arises from the profit motive, which then outweighs the needs of society for
accurate and relevant information. It mainly functions through advertising. According to
sharebroker, Forsyth Barr, “the business of newspaper publishing is selling advertising”.
Doubtless they would say the same for all news media. Advertisers are the real customers of
a commercial media organisation, not its readers, viewers or listeners. This brings pressure
to shield advertisers from views they do not like, to avoid complicated or expensive stories,
and to avoid content that does not attract the maximum possible audience at any given
time.

Commercial competition does not provide a variety of voices. Rather, it provides sameness
of voices for fear of driving off mass audiences – and for ownership reasons I shall return to.
We only have to look at our television over the last decade to see this starkly illustrated: one
where commercials are often more creative than its programmes (and certainly have more
local content).

Thus if we focus on competition, it must be on the competition of ideas, and that will  only be
genuinely  released when the commercial  aspects  of  news media  production are  minimised or
removed  altogether.  Hence  we  have  the  vital  need  for  public-interest  broadcasting,  whether
government or community owned. Perhaps we also need public-interest print media. There is a gap
waiting to be filled – that is for a quality national daily newspaper.

Mainstream Media’s Critical Function

One further comment is important here. The mainstream media fulfil a critical function that
all  the  Indymedia,  Internet  email  lists,  alternative  media  of  all  forms,  and even most
commercial  magazines  do  not  fill.  That  is  that  they  set  the  agenda  for  discussion,  for
people’s common view of the state of the world and for what is important in it. Once that
agenda is set, it is very difficult to rearrange, even with quite literally the best information in
the world. Yet it is that agenda that frequently guides people’s actions and priorities. So the
mainstream news media – which are frequently the commercial news media – remain vitally
important despite the growth of wonderful new forms of information distribution.

What  is  the  significance  then  of  ownership?  It  must  determine  the  direction  taken  by  the
increasing similarity of views and sources presented in the media.

Evidence that  direction  by  owners  does  occur  has  been presented in  this  article,  but
journalists frequently object that they have not seen it happening to them. Some of the
influence is subtle: conscious or unconscious self-censorship by journalists who get to know
what  is  editorially  acceptable  and  see  no  point  in  challenging  that;  selection  of  staff
(especially at senior levels) who will reflect the owner’s philosophies, and so on. A May 2000
survey of journalists by The Pew Research Centre in the US, in association with the Columbia
Journalism  Review,  confirmed  this.  In  a  survey  of  nearly  300  US  journalists  and  news
executives,  it  found  that:

“About one-quarter of the local and national journalists say they
have purposely avoided newsworthy stories, while nearly as many



| 17

acknowledge they have softened the tone of stories to benefit the
interests  of  their  news  organizations.  Fully  four-in-ten  (41%)
admit they have engaged in either or both of these practices”.

But disturbingly often, news suppression is  to protect the news organisation itself:  the
owners.  Of  those surveyed,  “More than one-third (35%) say news that  would hurt  the
financial  interests  of  a  news  organization  often  or  sometimes  goes  unreported”.
Investigative journalists are most likely to cite the impact of business pressures on editorial
decisions.

When  we  reflect  back  on  the  strongly  held  political  views,  the  commercial  practices
(including high levels of tax avoidance) and willingness to bend, or lobby for removal of,
restrictions on their freedom of action, of the owners of our media, we should not wonder
why issues like media ownership, the unpopular economic policies of the 1980s and 90s,
international trade agreements, and business behaviour are not more intensively scrutinised
by our news media.

Closer to home, the Australian Broadcasting Authority has commissioned research which
provides further evidence on the effect of ownership interference and influence.

Could it happen here? Given that the owners of most of New Zealand’s news media have world-wide
interests, and the examples presented here, it would be amazing if it did not.

Yes, Ownership Does Matter

In addition, there is the issue of foreign versus local ownership. While it is quite clear from
the examples I have given that local ownership is no guarantee of a variety of views, at the
same time it is more likely to reflect local needs, and to use local talent. Perhaps even more
importantly,  foreign  ownership  immediately  means  heightened  commercialism,  since
success in commerce is what has lead to the ability of the media transnationals to dominate
their  international  markets.  Their  owners  are  likely  to  support  conservative  economic
policies because it is in that environment that they have thrived. Paul Norris, who describes
the  extent  of  foreign  ownership  of  New  Zealand’s  media  as  “without  parallel  in  the
developed world”, puts it this way:

“Does the extent of foreign ownership matter? Clearly it does.
Foreign private owners have no particular concern for our national
identity and culture. In television terms, why should they spend
money  on  New  Zealand  programmes  when  they  can  import
proven ratings winners for a fraction of the cost? To make a New
Zealand documentary costs roughly ten times as much as an
existing  programme  from  the  BBC,  Australia,  or  some  other
foreign distributor. For a locally produced drama or mini-series,
the differential is even greater”.

Australia takes these matters seriously enough to maintain the Australian Broadcasting
Authority to monitor and research these issues. Australia’s media ownership laws, though
constantly being defended against the media owners themselves, have for many years
restricted both overseas ownership of the news media and cross-ownership of the different
media – television, radio and newspapers.  The current Australian government is in the
process  of  removing  restrictions  on  foreign  ownership  of  the  print  media,  but  initial



| 18

indications are that it may retain some regulation of cross-ownership. However even this is
likely to be under threat in the negotiation of the Australia-US Free Trade Agreement.

Restrictions on cross-ownership of the media exist in many other Organisation for Economic
Cooperation and Development (OECD) countries.

Such  regulations  attempt  to  use  competition  and  ownership  restrictions  to  encourage
diversity  of  views  and local  content  and control.  Given that  they  do  not  address  the
problems caused by commercialism, and the continuing dominance of a few owners in even
strongly  regulated countries  like  Australia,  the effect  is  useful  but  limited in  effectiveness.
Creating and strengthening publicly  owned news sources and broadcasting are further
options that many take. Even then, commercialisation through reliance on advertising can
simply replicate the problems presented by privately owned media (as our own public TV
channels have graphically shown).

Because of our commitments under the General Agreement on Trade in Services (GATS) in
the World Trade Organisation (WTO), we would be restricted in the restrictions we could put
on cross-ownership and foreign ownership of our broadcast media; yet we should be trying
to do just this.

The evidence I  have presented shows that in New Zealand, changes in the ownership,
regulation and commercialisation of our media are long overdue.

Endnotes: The quote is from Richard Prebble, Minister of State-Owned Enterprises, on changes to
New Zealand’s broadcasting rules, 1988. Detailed endnotes for this article are available from CAFCA
on request.

The original source of this article is Foreign Control Watchdog 103
Copyright © Bill Rosenburg, Foreign Control Watchdog 103, 2016

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Bill Rosenburg

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). Asia-Pacific Research will not be responsible
for any inaccurate or incorrect statement in this article. Asia-Pacific Research grants permission to cross-post Asia-Pacific
Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to
the original Asia-Pacific Research article. For publication of Asia-Pacific Research articles in print or other forms including
commercial internet sites, contact: editors@asia-pacificresearch.com
www.asia-pacificresearch.com contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by
the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to
advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to
those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.
For media inquiries: editors@asia-pacificresearch.com

http://www.converge.org.nz/watchdog/03/index03.htm
https://www.asia-pacificresearch.com/author/bill-rosenburg
http://www.converge.org.nz/watchdog/03/index03.htm
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/bill-rosenburg
mailto:editors@asia-pacificresearch.com
https://www.asia-pacificresearch.com
mailto:editors@asia-pacificresearch.com

