Asia-Pacific Res\e\arch y

US Sponsored “Regime Change” in Cambodia?
Opposition Leader Bragged About US-backed
Sedition

By Tony Cartalucci Region: Asia
Asia-Pacific Research, September 08, 2017 Theme: Media Disinformation, US NATO
War Agenda

Featured image: Cambodian opposition leader Kem Sokha (Source: Wikimedia Commons)

Cambodian opposition leader Kem Sokha was recently arrested on charges of treason.
While the Western media has attempted to portray the charges as politically motivated,
Sokha’s treason is not only quite real, he openly, eagerly bragged about it on the Australian-
based “Cambodia Broadcasting Network” (CBN).

The Phnom Penh Post in its article, “Kem Sokha video producer closes Phnom Penh office in
fear,” would quote Sokha who claimed (emphasis added):

And, the USA that has assisted me, they asked me to take the model
from Yugoslavia, Serbia, where they can change the dictator Slobodan
Milosevic,” he continues, referring to the former Serbian and Yugoslavian
leader who resigned amid popular protests following disputed elections, and
died while on trial for war crimes.

“You know Milosevic had a huge numbers of tanks. But they changed things by
using this strategy, and they take this experience for me to implement
in Cambodia. But no one knew about this.”

Sokha is referring to the openly admitted US-engineered regime change mechanism known
as “color revolutions” and in particular the successful overthrow of Serbian leader
Slobodan Milosevic in 2000.

It is also mentioned in the article that Sokha has traveled to the United States every year
since 1993 to “learn about the democratization process.” A video of Kem Sokha with US
Senator Ed Royce in Washington DC openly calling for the deposing of the Cambodian
government has also been published by CBN.

US Regime-Change Represents Destabilization and Destruction, Not Democracy

As admitted by the New York Times in its article, “Who Really Brought Down Milosevic,” the
United States, not the people of Serbia, overthrew the Serbian government - not in favor of
the Serbs’ best interests, but for Washington’s own self-serving interests.



https://www.asia-pacificresearch.com/author/tony-cartalucci
https://www.asia-pacificresearch.com/region/asia-as
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/media-disinformation-as
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/us-nato-war-agenda-as
https://www.asia-pacificresearch.com/theme/us-nato-war-agenda-as
https://en.wikipedia.org/wiki/Kem_Sokha#/media/File:Kem_Soka_(2016).jpg
https://journal-neo.org/2017/09/04/cambodias-us-backed-opposition-leader-charged-with-treason/
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30325945
http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30325945
http://www.nytimes.com/2000/11/26/magazine/who-really-brought-down-milosevic.html?mcubz=0

The New York Times would write:

American assistance to Otpor and the 18 parties that ultimately ousted
Milosevic is still a highly sensitive subject. But Paul B. McCarthy, an official
with the Washington-based National Endowment for Democracy, is ready to
divulge some details...

...McCarthy says, "from August 1999 the dollars started to flow to Otpor pretty
significantly.” Of the almost $3 million spent by his group in Serbia since
September 1998, he says, "Otpor was certainly the largest recipient.” The
money went into Otpor accounts outside Serbia. At the same time, McCarthy
held a series of meetings with the movement’s leaders in Podgorica, the
capital of Montenegro, and in Szeged and Budapest in Hungary. Homen, at 28
one of Otpor’s senior members, was one of McCarthy’s interlocutors. "We had
a lot of financial help from Western nongovernmental organizations,” Homen
says. "And also some Western governmental organizations.”

The successful overthrow of the Serbian government by agents working on behalf of
Washington served as a template for other, similar operations including the 2011 “Arab
Spring” that has left North Africa and much of the Middle East ravaged by war, failed states,
and human catastrophe.

In an April 2011 article also published by the New York Times titled, “U.S. Groups Helped
Nurture Arab Uprisings,” it was stated:

A number of the groups and individuals directly involved in the revolts and
reforms sweeping the region, including the April 6 Youth Movement in Egypt,
the Bahrain Center for Human Rights and grass-roots activists like Entsar
Qadhi, a youth leader in Yemen, received training and financing from groups
like the International Republican Institute, the National Democratic Institute
and Freedom House, a nonprofit human rights organization based in
Washington.

The article would also add, regarding the US National Endowment for Democracy (NED):

The Republican and Democratic institutes are loosely affiliated with the
Republican and Democratic Parties. They were created by Congress and are
financed through the National Endowment for Democracy, which was set up in
1983 to channel grants for promoting democracy in developing nations. The
National Endowment receives about $100 million annually from Congress.
Freedom House also gets the bulk of its money from the American
government, mainly from the State Department.

Those participating in overthrowing their nation’s government with foreign aid are by
definition traitors - and with Cambodia’s Kem Sokha and his entire Cambodia National
Rescue Party (CNRP) implicated in and admitting to an identically foreign-organized
conspiracy against their own nation as took place in Serbia and across the Arab World, it
seems that charges of treason are more than warranted.

Readers should take note that nations targeted by US-engineered regime change - from
Serbia to Ukraine, to Georgia, Libya, Syria, Afghanistan, Iraq, and Yemen - all have suffered


http://www.nytimes.com/2011/04/15/world/15aid.html?_r=3&pagewanted=1&emc=eta1
http://www.nytimes.com/2011/04/15/world/15aid.html?_r=3&pagewanted=1&emc=eta1

immeasurably since. For the Cambodian government not to follow through with uprooting
Sokha and the US networks built up across Cambodia to support foreign subversion, would
be the height of irresponsibility, inviting nothing less than the same sort of destabilization
and destruction in Cambodia still unfolding in other nations targeted by US political
interference.

Kem Sokha's eagerness to indenture himself - and were he come to power, his entire nation
- to US interests is perhaps the greatest indicator that he in no way represents the sort of
democratic progress he claims to be bringing to Cambodia. Democracy - a process primarily
of self-determination - cannot exist if Cambodia’s future is being openly determined in
Washington D.C. instead.

This article was originally published by Land Destroyer Report.

The original source of this article is Asia-Pacific Research
Copyright © Tony Cartalucci, Asia-Pacific Research, 2017

Comment on Global Research Articles on our Facebook page

Become a Member of Global Research

Articles by: Tony Cartalucci

Disclaimer: The contents of this article are of sole responsibility of the author(s). Asia-Pacific Research will not be responsible
for any inaccurate or incorrect statement in this article. Asia-Pacific Research grants permission to cross-post Asia-Pacific
Research articles on community internet sites as long the source and copyright are acknowledged together with a hyperlink to
the original Asia-Pacific Research article. For publication of Asia-Pacific Research articles in print or other forms including
commercial internet sites, contact: editors@asia-pacificresearch.com

www.asia-pacificresearch.com contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by
the copyright owner. We are making such material available to our readers under the provisions of "fair use" in an effort to
advance a better understanding of political, economic and social issues. The material on this site is distributed without profit to
those who have expressed a prior interest in receiving it for research and educational purposes. If you wish to use copyrighted
material for purposes other than "fair use" you must request permission from the copyright owner.

For media inquiries: editors@asia-pacificresearch.com



http://landdestroyer.blogspot.com/2017/09/cambodian-opposition-leader-bragged.html
https://www.asia-pacificresearch.com/author/tony-cartalucci
https://www.facebook.com/GlobalResearchCRG
https://store.globalresearch.ca/member/
https://www.asia-pacificresearch.com/author/tony-cartalucci
mailto:editors@asia-pacificresearch.com
https://www.asia-pacificresearch.com
mailto:editors@asia-pacificresearch.com

